Enkel oversigt

Fødevarer der kan indeholde histamin:

Frugt og bær

Grøntsager

Kød, æg, mælk, fisk

Korn, frø, kerner

Diverse

Spinat Ost Rødvin
Surkål Røget kød Champagne
Tilberedt fisk, specielt lagret fisk Chokolade
Spegepølse Gær
Bagepulver

Histamin frigørere:

Frugt og bær

Grøntsager

Kød, æg, mælk, fisk

Korn, frø, kerner

Diverse

Alle bær Tomat Æg Boghvede Hvidvin
Citrusfrugter Græskar Kylling Hasselnødder The, sort + grøn
Ananas Spinat Solsikkefrø Kakao
Papaja Bønnespirer Kikærter Eddike
Kiwi Sojabønner Græskarkerner Sennep
Mango Aubergine Valnødder
Avocado Cashewnødder
Banan Linser
Peanuts

34 kommentarer til Enkel oversigt

  1. Charlotte Garde skriver:

    Hej
    Hvis man får hovedpine af disse fødsvarer, vil en antihistamin da kunne fjerne hovedpinen, hvis det er histaminen der er skyld i hovedpinen?

  2. Anne skriver:

    Hej!
    Tak for denne hjemmeside, jeg har lige opdaget den og har de fleste af symptomerne. Rødmen i huden, lavt blodtryk, allergi, astma, træthed og maveproblemer, har altid haft noget med rødvin og bananer når jeg tænker over det!

    Jeg har lige et spørgsmål til listen! Hvordan er det med hørfrø? og hvordan med bønner, tænker mungbønner, kidney og mungbønner?

    Vh Anne.

  3. Mia skriver:

    Hej, bør jeg også holde mig fra den fermenterede urtedrik Vita Biosa? Drak noget af den forleden og samme dag fik jeg tilfældigvis høj feber, mm.
    Dog ved jeg ikke om det har noget med det at gøre, da der også er en masse andre faktorer som kunne have udløst det.

    • Liselotte skriver:

      Histaminintolerance giver normalt ikke høj feber, så mon ikke det er andre årsager. Du kan evt teste det igen på et tidspunkt for at se om du reagerer på det, eller om det var et sammenfald af forskellige faktorer.

  4. Camilla Claville skriver:

    Hej
    Vil gerne vide om jeg må bruge soyafløde ? Og hvor kan jeg få en fødevare oversigt samt en kost plan ?
    Mvh Camilla

    • Liselotte skriver:

      Du skal være opmærksom på at soyamælk fremstilles ved fermentering hvor der også dannes biogene aminer.
      Du kan finde en oversigt over fødevarer der er OK her på hjemmesiden .
      Vi har ikke en egentlig kostplan.

      Hilsen Liselotte

  5. Susanne skriver:

    Hej,

    Jeg har lige været ved at sammenholde ovenstående liste med den jeg fik hos diætisten og kan se at kylling og græskar er på min liste men frarådes så vidt jeg har forstået. Så tænker at jeg lige må prøve at tage det fra også.

    Men der er nogle ting jeg ikke har kunne finde ud af om man må spise eller ej. Jeg har fået at vide at chili er no-go. Men hvad med andre smagsgivere som ingefær og krydderurter?

    Og så har jeg også undret mig over om man “må” spise svampe?

    mange hilsner
    Susanne

    • Liselotte skriver:

      Hej Susanne
      Med hensyn til krydderier så er det især peber, chili, paprika, karry, kanel mm som du skal passe på, men krydderurter som basilikum og oregano oftest tåles fint.
      Svampe skal du passe på med, almindelige champignon er OK for de fleste, men andre svampe kan give reaktioner.
      Hilsen Liselotte

  6. Karen skriver:

    Kære Liselotte,
    Tak for svar – kan man købe antihistaminer i håndkøb?

    Ved du noget om hvor lang tid en reaktion kan vare på en eller flere fødevarer? Er det normalt at man kan være dårlig i dagevis?

    • Liselotte skriver:

      En del antihistaminer kan købes i håndkøb. Symptomerne kan vare over et par dage, men hvis man hver dag spiser fødevarer med højt indhold af histamin, så kan man selvfølgelig også have vedvarende symptomer.

  7. karen skriver:

    Kære Liselotte – min mor har nærmest alle ovenstående symptomer og er syg ihvertfald en gang om måneden med rødt udslæt, ondt i maven diarre/forstoppelse, feber, kvalme…. hun er blevet undersøgt i tarmen og intet fundet.
    Hun undgår i videst muligt omgang gluten og lever efter foodmap diet…. for det meste…

    Ville man kunne tjekke om det er histaminintolerance ved at tage en antihistamin og så derved få det bedre? Kan man købe det i håndkøb på apoteket?

    På forhånd tak for svar.

    ADB Karen

    • Liselotte skriver:

      Hej Karen

      Det er faktisk en udemærket test at tage en antihistamin for at se om symptomerne forsvinder. Jeg bruger selv antihistamin hvis jeg ved et uheld få spist noget jeg ikke kan tåle, og det kan for mit vedkommende fjerne/ nedsætte mavesmerter, diarré samt rødmen i huden.

      Hilsen Liselotte

  8. Jens Otto Nielsen skriver:

    Jeg har mistanke om at jeg har histamin intolerance, og vil meget gerne på en elimineringsdiæt snarest muligt. Jeg synes det er komplet uoverskueligt at blive klog på jeres lister over mad. Jeg vil helst leve et ukompliceret liv, og spise enkelt. Findes der en let forståelig elimineringsdiæt?

  9. Mille skriver:

    Hej,
    Jeg har lidt af ondt i maven i snart to år og her i år til nytår endte det med indlæggelse.
    Jeg er blevet undersøgt for gluten, Soya og æg og alle tests var negative. Jeg har fået scanning og endoskopi og intet unormalt der!
    Blev henvist til en mave Tarm læge, som sagde at jeg sku prøve at undersøge om det ku være histamin intolerance…
    Min hud er helt elendig og i en alder af 38 burde man så stadig ha knopper/bumser ved mund og på halsen.
    Min sidste udvej er en hudlæge, men lige nu er håbet ikke særlig lysegrønt

    • Liselotte skriver:

      Hej Mille
      Det kan være ret forskellige reaktioner på histaminintolerance, nogle reagerer med maveproblemer, nogle med hovedpine og andre igen med hudproblemer. Ved symptomer fra mavetarmkanalen eller ved hovedpine/ migræne ses ofte en hurtig forbedring når man begynder den histaminfattige diæt. Ved hudproblemer vil der ofte gå længere tid dvs op til et par uger. Du skriver at du er testet for gluten, men du skal være opmærksom på at man kan være glutensensitiv uden at have cøliaki, og så vil testen være negativ, men man får det stadigvæk meget bedre af at undgå gluten. Hilsen Liselotte

  10. Nina skriver:

    Hej

    Tak for at lave en hjemmeside om emnet. Jeg lider muligvis af histamin allergi, da jeg har store problemer med maven, og ingen tidligere eliminationskure har virket (laktose, fruktose, glukose, gluten, foodmap)

    Jeg har dog lige et par spørgsmål mht. nogle fødevarer, under eliminationsfasen
    Først, hvad med fetaost, bønner (dem som ikke er soya bønner) og quinoa, må man spise det i denne fase?

    Desuden er jeg lidt forvirret mth. nogle fødevarer, da de står på begge lister. det gælder f.eks. yougurt, må man spise det? Og A38, skyr osv? Og kylling er en histaminfrigør, men står samtidig på listen over tilladte fødevarer(i frisk tilstand)? Ligeså med krydderier, hvad gør man med dem?

    Dernæst, hvor lang tid burde der gå før man kan mærke en effekt på maven?

    Tak 🙂

    • Liselotte skriver:

      Hej Nina

      Betragt listerne som retningsgivende. Mængden af histamin i fødevarerne er afhængig af lagringstiden/modningstiden. Samtidig er det forskelligt hvor følsomme vi er. For mit vedkommende har jeg sagtens kunnet spise youghurt og A38, men jeg har hørt fra andre som ikke kan spise syrmnede mælkeprodukter. Fetaost er en frisk ost uden modning, så den er uden/meget lav i histamin.
      Bønner og quinoa har jeg ikke ret meget erfaring med, måske er der andre der kan give et bud?

      Kylling er Ok hvis den er frisk, men kyllingekødet fordærves hurtigere, så pas på med rester/forkert opbevaring.

      Mht krydderier så kig på siden
      http://www.histaminintolerance.dk/fodevareliste/hvor-meget-indeholder-fodevarerne/krydderier/

      Hilsen Liselotte

  11. jette sørensen skriver:

    Hvordan får man konstateret om man har histaminintolerance?

    • Liselotte skriver:

      I Danmark udføres der ikke laboratorieundersøgelser for histaminintolerance. I nr 1 af HIT magasinet kan du finde en artikel om de diagnostiske undersøgelser der foretages i Tyskland og Østrig hvor histaminintolerance er mere kendt. Der er dog en ret stor usikkerhed på undersøgelserne så vores anbefaling er at du prøver eliminationsdiæten i tre uger og ser om dine symptomer forsvinder. Herefter begynder du på testfasen hvor du genindfører de histaminholdige fødevarer, dels for at se hvilke af dem du reagerer på, dels for at finde din egen individuelle grænse.

  12. Marianne Iversen skriver:

    Hvad er det præcis, i de histaminfrigørende fødevarer, som påvirker kroppens celler til at frigøre histamin?
    Hvad definerer et histamin, er det indholdet af histidin?

    • Liselotte skriver:

      Jeg har ikke fundet et svar i de lægevidenskabelige artikler jeg har læst om histaminintolerance. Jeg tror at man har fundet frem til denne gruppe histaminfrigørende fødevarer ved at de igangsætter en histaminlignende reaktion i kroppen uden selv at indeholde histamin, dvs de må istedet få kroppens egne celler til at frigive histamin.

      Histamin er et amin og det dannes ud fra aminosyren histidin. Fødevarer der naturligt indholder histidin vil derfor være en kilde til histamin, hvis histidinet nedbrydes i fødevaren f.eks. via bakterier under modning eller opbevaring.

  13. Tordis skriver:

    Hvad er det i spegepølse som indeholder histamin. Jeg får hjertebanken efter at have spist spegepølse, både almindelig og en lamme/fåre spegepølse? Virkningen kommer indenfor en halv time og holder sig meget længe. Tit kan jeg ikke sove om natten fordi hjertet banker så voldsomt. Jeg har talt med lægen og er blevet undersøgt, også med 24 timers EKG, men det viste kun lidt ekstraslag.
    Jeg får også hjertebanken af rødvin. Det sker efter en enkelt mundfuld. Jeg ved ikke om det er al rødvin jeg ikke kan tåle. Der er også andre fødevarer jeg får hjertebanken af, men det er nyt for mig endnu at tænke i de baner.

    • Liselotte skriver:

      Spegepølsen modnes eller fermenteres som en del af fremstillingsprocesen. Der sker en bakteriel proces som er med til at danne smagsstofferne i spegepølsen, men samtidig danner bakterierne biogene aminer herunder histamin. Denne proces sker også ved fermentering/gæring af vine og ved fremstilling af lagrede oste. Hvis du har histaminintolerance vil du ikke kunne nedbryde de mængder histamin der er i spegepølse eller rødvin, histaminet vil optages i kroppen og give en række symptomer, herunder kredsløbssymptomer som uregelmæssige hjerteslag, hjertebanken, lavt blodtryk og svimmelhed.

      • Tordis skriver:

        Tak Liselotte for dit svar.
        Jeg vil nu gå i gang med fødevaredagbogen. Det bliver nok svært,da meget af det jeg skal udelade, er noget som jeg spiser dagligt, men det er meget vigtigt for mig at finde årsagen til mine problemer, da min krop er utrolig stresset.
        Jeg fik konstateret mb Addison for ca. 30 år siden (jeg er 68 år) og har egentligt haft det godt, bortset fra at jeg har lidt meget af træthed, men det lærer man at leve med. Har været i stand til at passe jobbet uden sygefravær. Er nu pensionist.
        For ca. et år siden begyndte jeg at få problemer med hjertebanken og har været meget mere træt end jeg har været før. Jeg går godt nok til kontrol for min Addison, men der får jeg ikke megen hjælp. Jeg har sat min dosis af Hydrokortison op og synes der har hjulpet på trætheden. Min konklusion er at når kroppen hele tiden bliver stresset af histaminer så har den brug for mere kortison. Jeg skal selvfølgelig tale med lægen om det og få taget prøver ☺

  14. Mette skriver:

    Vil reaktionen altid komme lige efter indtagelse, eller kan der ved nogle af fødevarerne godt gå indtil næste dag inden man får reaktionen?

    • Liselotte skriver:

      Ved histaminintolerance kan man godt have en forsinket reaktion, dvs der kan gå ½ til en hel dag før symptomerne viser sig. Symptomer fra maven ses dog oftes samme dag, inden for et par timer efter at man har spist fødevaren.

  15. Gitte Koldtoft skriver:

    Jeg har hørt at det kun er i skrællen på bananen og i det der er brunt, at der er thyramin i. Er det rigtigt?

    • Liselotte skriver:

      Jo mere moden og brun bananen bliver, jo flere biogene aminer dannes der. Så nogle oplever at friske bananer er OK, mens plettede, overmodne bananer giver symptomer. Andre kan slet ikke spise bananer.

  16. Heidi Jørgensen skriver:

    Hej
    Lige et spørgsmål der står histamin frigørere, vil det sige at man heller ikke spise det er står der under. hilsen Heidi

    • Liselotte skriver:

      Netop, de fødevarer skal man også passe på hvis man har histaminintolerance.
      Men følsomheden for fødevarerne er individuel, så man skal prøve efter og finde sin egen grænse.

  17. Gita Grauslund skriver:

    Kære

    Hvad menes når der står histamin frigøre. Betyder det at det udløser intolerancen, eller at de ellers meget sunde ting på listen modvirker intolerancen.
    I øvrigt tak for et godt og interessant indslag i aftenshowet.
    Venlig hilsen Gita Grauslund

    • Liselotte skriver:

      Histaminfrigørere påvirker kroppens egne celler til at frigive histamin. Herved kan man få et overskud af histamin i kroppen hvilket resulterer i allergilignende symptomer. Så selvom det er sunde fødevarer så er de ikke velegnede hvis man har histaminintolernce.

  18. henrik hansen skriver:

    er Histamin frigørere ting sunde eller er det ting man skal undgå

    • Liselotte skriver:

      Histaminfrigørere påvirker kroppens egne celler til at frigøre histamin i kroppen. Herved opstår symptomer pga histaminoverskud hvis man mangler de nødvendige enzymer til at nedbryde histaminet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *