Fødevaredagbog

I løbet af eliminationsfasen og den efterfølgende testfase vil det være en god ide at føre en fødevaredagbog over det du spiser og drikker i løbet af en dag, samtidig med at du noterer de symptomer der måtte optræde i løbet af dagen. Det kan også være hensigtsmæssigt at skrive tidspunkterne for både måltider og symptomer ned. Histaminreaktionen kan vise sig få timer efter et måltid, men den kan også være forsinket og først vise sig mange timer efter.

Nedenfor er et eksempel på en fødevaredagbog,  du kan downloade den og justere den til dit behov.

fødevaredagbog eksempel

fødevaredagbog-eksempel word 2003

6 kommentarer til Fødevaredagbog

  1. Veronica skriver:

    Jeg har gluten intolerance og jeg har læst at boghvede ikke er så godt når man har histamine intolerance noget med skallerne irritere maven men gælder det også i mel fx jyttemel for boghvede er i alt ikke gluten mel man kan bage med har prøvet med majsmel men syntes ikke det virker for jeg må heller ikke få æg og mælk. Det kan også være der er nogle andre der ikke må få de ting der har nogle gode opskrifter de vil dele jeg skal nok også ligge nogle op for jeg syntes der mangler nogle gode opskrifter til histamine fattig mad. Er der nogle der har en god ide til en erstatning til mælk hvis rismælk ikke er så godt for det er det jeg har brugt og soyamælk skulle heller ikke være så godt eller ?

  2. Susan Busch skriver:

    Hej,
    Jeg vil gerne downloade fødevaredagbogen, men får kun “hård kode”:-) Vil du hjælpe mig?
    Hilsner Susan

    • Liselotte skriver:

      Hej Susan
      Fødevaredagbog eksemplet er et Word 2007 dokument, kører din PC med et ældre Office system? Jeg har ikke selv problemer med at downloade det.
      Jeg lægger også et Word 2003 dokument op, så er der flere muligheder. Sig til hvis det ikke hjælper.
      Hilsen Liselotte

      • Suss skriver:

        Hej Liselotte,
        Tak for hjælpen, – jeg har været ‘offline’ i 2 uger, derfor mit sene svar:-) Ved du tilfældigvis om rismælk indeholder histaminer? Jeg har erstattet mælk i kaffen med rismælk fordi jeg er mælkeallergiker, men det er måske ikke så smart hvis der til gengæld er histaminer i. Jeg spiser en del kål (blomkål, brocolli, rødkål, hvidkål og rosenkål) – fordi de ikke står som histaminrige, – går ud fra at det er noget andet end regulært “surkål”?
        Hilsen fra Suss

        • Liselotte skriver:

          Hej Suss.
          http://www.foodcomp.dk har DTU fødevareinstituttet en database som rummer over 1000 fødevarer og deres indhold af næringsstoffer. Man kan ikke søge på histamin, men på histidin som er den aminosyre der omdannes til histamin når fødevaren fermenteres eller ældes. Men det er ikke ligegyldigt hvilken fødevare histidinet findes i. I kød og andre letfæordærvelige varer vil der hurtigt ske en omsætning, mens der i tørre produkter som mel og ris kun sker en meget langtsom omdannelse til histamin. Der er histidin i både ris og rismel, men da det er tørre produkter vil det ikke omdannes til histamin. Rismælk kan jeg ikke finde i databasen, men spørgsmålet er om det ved at være en fugtig fødevare lettere angribes af bakterier, fordærves og herved indeholder histamin. Hvis det er et produkt med en kort holdbarhed efter åbning, så bør du kun bruge det så friskt som muligt.

          Med hensyn til surkål, så svarer det til det tyske sauerkraut, en ret hvor kålen fermenteres over en periode. Almindelig frisk kål indeholder kun lidt histidin og derfor heller ikke histamin.

          Jeg kopier også lige dine gode spørgsmål over til forum

          Hilsen Liselotte

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *